Penyataan masalah/ Masalah kajian (Bab 1)#JomTulisTesis
(7:38)
Jadi
bab 1 kita teruskan 1.3 pernyataan masalah Okey penyataan masalah ataupun
masalah Okey dalam penyataan masalah Biasanya pelajar menpunyai Masalahnya
minta nama penyataan masalah masalah macam mana nak tulis penyataan masalah ini
sangat kritikal dan sangat penting kadang-kadang pelajar dia letak sampai 10
halaman masalah nak huraikan tentang penyataan masalah bila kita baca langsung
tidak ada masalah jadi berhati-hati dan juga Pelajar selalu letak penyataan
masalah tu dia letak yang dia rasa macam saya dapati bahawa pelajar tidak
pandai mengira 1 hingga 10 awak tu Siapa jadi kita tak boleh kita kena ada
rujukan nak tak Masalahnya bukan merupakan perkara yang penting perkara yang
penting maknanya kita perlu rujuk perlu rujuk Siapa yang punya kajian yang ber
yang menunjukkan bahawa tiada masalah dalam kajian tersebut ataupun kenyataan
daripada orang ini yang daripada normaliza Abdul Rahim 2019 mendapati bahawa
pelajar kurang berminat untuk untuk mendengar ataupun untuk mendengar cerita
berbentuk sekian sekian sekian ada jadi itu dan menunjukkan untuk menunjukkan
adanya kelainan daripada kajian ini juga mendapati bahawa lima pelajar didapati
didapati tidak boleh gunakan kata kerja dalam kata dalam penulisan karangan
contoh Dia ada itu dah nampak masalah-masalah Itu Milik Kita dapati kita
Huraikan sikit Kemudian masalah meminta diri untuk tadi ada sokong oleh Kajian
yang dijalankan oleh Nur Maisarah Rosalan 2019 ini mendapati bahawa pelajar
tidak dapat mengenal pasti akan the kerja dalam dalam membina membina soalan
contoh dia contohnya ada di adalah sokong 2 kajian ini sokong timbulnya masalah tersebut Okey Barulah betul
jadi itu yang menunjukkan masalah huraian kita tu jadikan sekarang pelajar
biasa dia pergi buat macam mana dia
pergi buat Okey contohnya kajian itu tentang kata kerja yang awak punya kajian
tentang kata adjektif contohnya jadi
awak boleh buat kajian oleh Normaliza abd rahim tidak berfokus kepada kajian
tentang kata adjektif itu dikatakan penyataan masalah salah tu Tidak boleh
Tidak boleh Tidak boleh macam seolah-olah Memanglah dia buat kata kerja sebab
dia fokus kepada kata kerja tetapi awak tidak boleh kata tidak bertugas kepada
kajian tentang kata adjektif itu dikatakan datang salah-salah tu Tidak boleh
Tidak boleh Tidak boleh macam seolah-olah Memanglah dia buat kata-kata kerja
sebab kita kerja sebab dia berpegang kepada kata-kata Sahaja tetapi awak tak
boleh kata dia tak buat pasal kata aktif Memanglah dia tak buat kata aktif tu sebab dia fokus kepada kata kerja itu
salah itu yang jadi penghuraian di sini ni seperti saya katakan tadi perlu ada ayat yang
dinyatakan oleh pengkaji tersebut dalam artikel dia jadi penyataan masalah ini dan terbahagi kepada
objektif Contoh objektif ada dua Ada dua perenggan di sini Kalau
objektif ada tiga ada tiga perenggan satu dua tiga dia tiba-tiba Mana ada tiga
perenggan satu dua tiga orang yang dalam ini orang yang daripada kajian dan
disokong oleh siapa okey ayat seperti saya katakan tadi ya macam dekat berkata
dia kemudian hujung hayat tu justeru disuruh kajian ini justeru kajian ini
ingin mengebalpasti mengenalpasti wacana teks skrip animasi bla bla bla sbb
didapati dekat sini bahawa kajian itu mendapati bahawa pelajar contohnya
pelajar atau skrip animasi tidak melambangkan apa dia apa dia jadi itu kajian
menurut orang tu cakap bukan kita cakap orang itu yang cakap jadi serupa juga
dengan yang ini kena ada sokong kajian ini didapati mempunyai panyataan masalah
dalam tu maknanya pelajar tidak boleh mengenal pasti kata adjektif contohnya
justeru kajian ini ingin menganalisis kata adjektif yang terdapat dalam
penulisan karangan kanak-kanak macam contoh penyataan masalah ketiga okey menurut
nurwidad roslan 2019 pelajar didadapti tidak didapati tidak berminat dan tidak
boleh mengira tidak berminat atau tidak dan tidak ber tidak boleh mengira
nombor nombor 1 sehingga 20 jadi kita kena kaitkan hujung hayat perenggan itu
Kaitkan dengan aktiviti hujung hayat ni kat dalam bilik ke di hujung hayat ni
saya dengan dia tiba-tiba jadi Barulah ada penyataan masalah ini berkaitan
dengan awak punya objektif jadi rujukan dalam rujukan yang dalam ini dalam
permasalah kajian ini perlulah lima tahun ke belakang kita tak bolehlah kita
ambil apa nama pejabat matahari pada Kajian yang lama-lama kita kena faham
bahawa kajian ini jalan Sekarang ini semuanya dah Berbeza berbeza dengan kita
mempunyai teknik kita dah dunia digital jadi budak-budak pun pandai macam saya
katakan sebelum ini zaman dulu bolehlah kata Eh budak ni pandai betul tu dik
betul kita tanya satu soalan dia jawab 10 jawapan anda tetapi dalam dunia didik
kita sekarang ini berbeza yang mana sekarang budak-budak kita tanya satu soalan
dia dijauhkan sampai 47 sampai kita kata OT berhenti jangan bagi jawapan dah
letih cikgu nak dengar jadi Ada budak-budak tu sampai sekarang dia ni dia dah
lebih ada lebih ke hadapan sebab kita dah ad a dunia dia tu kita ni
masing-masing ada dah telefon mudah alih telefon bimbit masing-masing dalam beg
kadang-kadang telefon dia lebih mahal daripada tepung kita putuslah kita ya ada
di pastikan penyataan masalah ini betul tak perlu Panjang lebar Kerana apa yang
terdapat rujukan dalam ini dalam ini dan dalam ini semuanya ada huraian yang
lebih Panjang lebar dalam bab dua jadi penyataan masalah ini nama-nama ni mesti
adalah dalam bab2 Tak bolehlah awak ada nama nama dia bertemu dia pembentukan
tak ada pergi nama yang awak dah kata dalam Datang masalah tak ada dalam bab2
tak boleh ini secara ringkas yang dikatakan tentang penyataan masalah ini ini
kita secara terperinci tentang kajian seluruh dunia tentang orang ini normaliza
2009 akan jadi anak secara menyeluruh ini dengan Panjang lebar jadi maknanya
kena adalah tak ada yang ini nama awak sorok di sini Ambil di sini tu kat sini
mesti ada dalam hati kan betul dia penyataan masalah ini amat penting jadi
Biasanya pelajar dia nak dapati bahawa agak sukar untuk penulis kenyataan
masalah ini sekarang bila dah belajar ni sudah tidak ada masalah
Statement of problems / Research
problems (Chapter 1)#JomTulisTesis (7:38)
So
chapter 1 we continue 1.3 problem statement Okay problem statement or problem
Okay in problem statement Usually students have Problems ask name problem
statement how to write this problem statement is very critical and very
important sometimes students he put up to 10 pages of problems want to
describe about the problem statement
when we read there is no problem so be careful and also Students always put the
problem statement he put that he feels like I find that students are not good
at counting 1 to 10 you Who so we cannot we have to have a reference want The problem is not an important thing
important thing means we need to refer need to refer Who has a study that shows
that there is no problem in the study or a statement from this person who from
Normaliza Abdul Rahim 2019 found that students are less interested to listen
or to hear cherries ta shaped so many so there and so showing to
show the difference from this study also found that five students found cannot
use verbs in words in writing an example essay He has that has seen the
problems That Belong We find we Explain a little Then the problem of asking yourself for earlier
there is support by the Study conducted by Nur Maisarah Roslan 2019 found that
students cannot identify the work in in building construct questions example he
for example in is support 2 this study support the emergence of the problem
Okay Okay, for example, the study is
about verbs that you have a study on adjectives, for example, so you can do
research by Normaliza abd rahim does not focus on the study of adjectives, it
is said that the statement of the problem is wrong. verbs because he focuses on verbs but you
can't say.do not do to the study of the adjective word is said to come
wrong Cannot seem as if Of course he
made verbs because we work because he sticks to words Only but you cannot say
he does not make about the active word
Of course he did not make the active word because he focused on the wrong verb
that is the explanation here as I said earlier there should be a sentence
stated by the researcher in his article so the statement of this problem and
divided into objectives Example of objective
there are two There are two paragraphs here If the objective is three
there are three paragraphs one two three he suddenly Where there are three
paragraphs one two three people in this person who is from the study and
supported by who okay sentence like I said earlier yes kind of close said he was then at the end of his life so he was
instructed in this study. therefore this study would like to identify the
discourse of the animated script text blah blah blah.. found near here that the study found that the
student for example student or animated script does not symbolize what he or
she is so the study according to the person said not we say the person who
speaks so similar also with this one
must have support this study was found to have a problem statement in that
means students cannot identify adjectives for example therefore this study
wants to analyse adjectives found in writing children's essays such as example
of the third problem statement okay according to nurwidad roslan 2019
students found not found not interested
and cannot count not interested or not and not cannot count numbers number 1 to
20 so we have to relate the end of the life of the paragraph Relates to the
activity of the end of this life in the room to the end of this life I and he
suddenly so Then there is a statement of this problem related to you have an
objective so the reference in this deep reference in this study problem should
be five years to behind us we cannot
take what is the name of the sun office on A long-standing study we have to
understand that this study is working Now everything is different we have our
technique already digital world so the boys are as smart as I said before can you say Eh this boy is really good we
asked a question he answered 10 your answers but in the world of our education
now it is different which now our boys ask a question he is kept away until 47
until we say OT stop do not give the answer already tired teacher wants to hear so There are boys
until now he is here he is more there is more forward because we have a world
he we each have a mobile phone each mobile phone in the bag sometimes his phone
is more expensive than our flour break us yes there is in sure the statement of
this problem is correct no need Length What is there a reference in this in this and in this all there is a
more detailed description in chapter two so the statement of this problem these
names must be in chapter 2 Cannot you have the name of the name he met he
formation no go the name you said in Coming problem there is nothing in the chapter2 this cannot
be briefly said about the statement of this problem we in detail about the
study of the whole world about this person Normaliza 2009 will be a child in
this whole with Length and width so the meaning is not there is this your name
is hidden here Take it here, it must be
in his heart, right? He stated that this problem is very important, so usually
the student wants to find out. It is
quite difficult for the writer of this problem statement now that he has
learned that there is no problem.
Rujukan :
Normaliza Abd Rahim. (2019). Jom Tulis Tesis. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.
Kehadiran Minggu 11
Tiada ulasan:
Catat Ulasan