Kepentingan Kajian (Bab 1).
#JomTulisTesis (5:32)
BAB 1, 1.6,
Kepentingan kajian. Kepentingan kajian ini harus diceritakan dan jelaskan
dengan terperinci kerana biasanya dalam borang pemeriksa, terdapat satu
bahagian yang menunjukkan apakah kepentingan kajian ini. (semestinyalah, kalau
kajian tak penting?. Kenapa kita perlu jalankan kajian). Jadi sebab itulah, ada
kepentingan untuk kita jalankan kajian. Jadi, untuk bahagian ini kita akan
tulis dengan menggunakan subtopik. Jadi subtopik kepentingan kajian ini di
bawahnya terdapat lagi subtopik yang lain. Jadi yang bahagian ini kita mesti
ambik, contohnya sekarang kajian kita tentang “Wacana Tekstual Skrip Animasi
Cerita Rakyat. Jadi kajian ini penting kerana apa? Untuk siapa? Jadi kita mesti
nyatakan. Namun, dalam kepentingan kajian ini kita mesti jelaskan mengikut yang
besar dahulu. Jadi kalua daripada kajian ini, kita mesti lihat, mungkinlah
“Kepentingan kepada Masyarakat”. Jadi apa dia? Mesti hurai di bawah ini.
Masyarakat itu besar, jadi kita huraikan dalam satu perenggan. Kemudian kita
kecilkan lagi 1.6.2, contohnya Kementerian Pelajara ataupun Kementerian
Pendidikan. Jadi letak tajuk ini, jadi kajian ini penting untuk yang tadi. Jadi
huraikan di bawah dia, kenapa dia penting? Tapi pastikan bila kita nak
huraikannya kita kaitkan dengan kajian kita, maknanya dengan tajuk kita, dari
segi mana? Dari sudut mana yang penting itu.
Jadi kemudian,
turun lagi yang lebih kecil lagi, mungkin sekolah. Sekolah itu dari sudut mana?
Dari segi mana yang pentingnya kajian ini? Adakah ia penting kepada cikgu
sahaja? Guru besar? Ataupun pelajar? Yang itu yang lain pula. Jadi yang ini
kita boleh letak pelajar. Jadi daripada besar ke kecil. Sekarang ini pelajar,
jadi huraikan pula dalam satu perenggan. Kemudian yang ini, mungkinlah guru.
Jadi guru perlu menyediakan bahan untuk pengajaran dan pembelajaran P&P.
Jadi, kita huraikan dari segi apa? Dalam ini, kadangkala ada penyelia yang
nyatakan bahawa setiap huraian dalam ini (setiap huraian yang awak jelaskan
dalam subtopik Ini) perlu disokong dengan kajian sarjana lain ataupun
kajian-kajian lain, boleh juga. Seperti yang saya katakana tadi kerana yang
saya ulang lagi sekali iaitu kerana kita penyelia mempunyai pendapat yang
berbeza-beza. Jadi mungkin ada penyelia kata “oke, awak letak sokong” sokongan
untuk setiap satu. Kenapa pentingnya kepada masyarakat? Kenapa pentingnya
kepada Kementerian Pelajaran? Kenapa sekolah? Kenapa pelajar? Kenapa guru? Jadi
kena ade sokong. Jadi macam saya, bagi saya, kalau dihuraikan di sini sebab
kepentingan kajian ini menurut kajian awak sendiri. Jadi bila kita buat huraian
di sini, huraian di sini berkait rapat dengan kajian kita. Makna huraikan dari
sudut mana pentingnya? Jadi bila kita buat huraian, bagi saya, kalua tidak ada
rujukan, tidak mengapa kerana huraian yang awak tulis di dalam ini sudah cukup
jelas untuk setiap satu, betapa pentingnya, tiap-tiap satu ini pentingnya
kajian ini kepada yang ini. Masyarakat, sekolah, pelajar dan guru. Jumlah kepentingan
ini biasanya tidak lebih ialah (takkan kita nak letak satu kepentingan sahaja,
nampak sangat tak penting untuk kajian ini), jadi biasanya kita letaklah tiga,
mima tiga dan maksima lima. Ini untuk kebiasaannya, jika mahu lebih dari lima,
boleh. Tetapi kalua terlampau banyak sangat, mungkin yang banyak itu dalam
kategori yang sama. Jadi tidak perlulah kita letak banyak sangat subtopic. Jadi
kita boleh camtunkan dia supaya menjadi satu subtopik yang lain. Hal ini kerana
apabila terlalu banyak, kadang-kadang sebagai pemeriksa, contohnya kita lihat,
kenapa yang ini sama dengan yang ini, kenapa itu sama dengan yang itu, kenapa
perlu huraikan? Nak pecah-pecahkan dia pula. Jadi kalau minima tiga? Oke. Jadi
kita boleh kumpulkan. Jadi ingat ya apabila dari penyusunan kepentingan kajian
ini mestilah daripada besar, masyarakat itu luas, seterusnya kecil dan akhirnya
individu iaitu pelajar dan guru.
Significance of the
Study (Chapter 1).#JomTulisTesis (5:32)
CHAPTER
1, 1.6, Importance of the study. The importance of this study should be
narrated and explained in detail because usually in the examiner form, there is
a section that shows what the importance of this study. (Of course, if research
is not important? Why do we need to conduct research)? So for that reason,
there is an importance for us to conduct research. So, for this section we will
write using subtopics. So subtopic of the importance of this study below there
are other subtopics. So this part we must be ambiguous, for example now our
study on “Textual Discourse Animated Story Script. So this study is important
because of what? For whom? So we must state. However, in the importance of this
study we must explain according to the big first. So from this study, we must
see, maybe "Importance to Society". So what is he? Must describe
below. The community is huge, so we describe it in one paragraph. Then we
reduce to 1.6.2, for example the Ministry of Students or the Ministry of
Education. So put this title, so this study is important for the former. So
explain below him, why is he important? But make sure when we want to describe
it we relate to our study, the meaning with our title, in what way? From which
angle is that important.
So
then, go down a little further, maybe school. From which school is it from? In
what ways is this study important? Is it important to the teacher only?
Headmaster? Or students? That one is another. So this one we can place
students. So from big to small. Now this is a student, so describe it in one
paragraph. Then this one, maybe a teacher. So teachers need to provide
materials for teaching and learning R & D. So, what do we describe in terms
of? In this, sometimes there are supervisors who state that every description
in this (every description you explain in this subtopic) should be supported by
other scholarly studies or other studies, as well. As I said earlier because I
repeat it again because we supervisors have different opinions. So there may be
a supervisor saying "okay, you support" support for each one. Why is
it important to society? Why is it important to the Ministry of Education? Why
school? Why students? Why teacher? So get are support. So like me, for me, if
elaborated here because the importance of this study according to your own
research. So when we make a description here, the description here is closely
related to our study. Meaning from which angle is important? So when we make a
description, for me, if there is no reference, it does not matter because the
description you wrote in this is already clear enough for each one, how
important, each one is the importance of this study to this one. Community,
school, students and teachers. The total importance is usually no more (we do
not want to put only one interest, it seems very unimportant for this study),
so usually we put three, minima three and maximum five. This is usually the
case, if you want more than five, you can. But if you have too many, you may be
in the same category. So we do not need to put a lot of very subtopic. So we
can put him to another subtopic. This is because when there are too many,
sometimes as examiners, for example we see, why this one is the same as this
one, why is it the same as that one, why should it be explained? Want to break
him up too. So if there is a minimum of three? Okay. So we can collect. So
remember yes when from the arrangement of the importance of this study must be
from large, the community is vast, then small and finally individuals namely
students and teachers.
Rujukan :
Normaliza Abd Rahim. (2019). Jom Tulis Tesis. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.
Kehadiran Minggu 11
Tiada ulasan:
Catat Ulasan