Kesimpulan (Bab 5) #JomTulisTesis.
Kita akan mula membincangkan
tentang penulisan dalam Bab 5. Dalam Bab 5 ini, kita sebenarnya mempunyai,
kalau kita lihat dalam buku ini, kita mempunyai lebih kurang enam subtopik.
Kalau kita lihat enam subtopik ini, kita mulakan 5.1 iaitu pengenalan seperti
yang saya katakan sebelum ini dalam semua bab mesti mengandungi pengenalan dan
juga kesimpulan. Namun, Bab 5 kesimpulan digantikan dengan penutup. Jadi pengenalan
bab ini kita cuma huraikan apa yang terkandung dalam Bab 5 ini. Seterusnya,
kita akan membincangkan tentang rumusan. Bahagian rumusan ini, sebenarnya kita
tengok berapa jumlah objektif kita. Sekarang ni kita ada dua objektif. Jadi
dalam rumusan maknanya kita akan membincangkan dalam dua perenggan sahaja.
Tidak perlu banyak perenggan sebab rumusan ini kita sudah pun bincangkan dalam
Bab 4. Jadi tidak perlu panjang lebar. Jadi kita mempunyai perenggan satu,
perenggan dua. Jadi maknanya sekarang kita rumuskan objektif satu yang tentang
mengenal pasti wacana tekstual animasi cerita rakyat Melayu, letak dalam satu
perenggan. Kemudian menganalisis kesan skrip animasi cerita rakyat Melayu dalam
kalangan pelajar sekolah rendah dalam perenggan kedua. Jadi ingat ya, dalam
rumusan ini kita tidak perlu lagi nk menulis tentang apa yang data kita dapat,
berapa orang sampel apa semua tu. Kita Cuma letak apakah keputusan kajian tapi
dengan cara rumusan, makanya dengan cara ringkas sahaja. Namun, jika kita punya
kajian kita berbentuk kualitatif, maknanya dalam rumusan ini kita letaklah data
keputusan itu sahaja. Jadi bukanlah data yang awal yang kita peroleh tetapi
data keputusan akhir sahaja. Yang itu kita boleh letak dalam bentuk penomboran.
Jadi dalam rumusan ini ingat ya, ringkas dan juga dalam rumusan tidak boleh
sama dengan rumusan dalam Bab 4, tidak boleh sama, kena berhati-hati di situ
ya. Seterusnya kita masuk kepada implikasi, implikasi ini ialah tentang apakah
implikasi kajian ini tentang keputusan kajian yang awak dapat diperoleh ni,
apakah implikasi dia. Memberi manafaat kepada siapa. Jadi awak kena senaraikan
dalam bentuk perenggan juga. Jadi ini pastikan bahawa implikasi ini agak
berbeza dengan apa yang awak tulis dalam kepentingan kajian. Jadi yang inilah kita
lebih terperinci lagi lah. Contohnya kalau kita nampak kepentingan kajian itu
dalam kalangan masyarakat keseluruhannya, jadi dalam implikasi itu siapa dalam
golongan siapa, pelajar sekolah rendah sahaja ke, pelajar istimewa ke, pelajar
sekolah. Jadi kita akan rincikan dengan lebih teliti ya. Kemudian kita akan
masuk 5.4 ya. 5.4 ini kebaharuan. Okay ini perkara yang baharu ya, perkara yang
baharu yang mana biasanya tesis jarang kita dapat lihat tentang subtopik ini
tetapi kita perlu wujudkan subtopik kebaharuan. Apa kebaharuan ni?. Dalam
bahasa Inggerisnya ialah novelty. Jadi novelty ini penting ya, dimana kita akan
menunjukkan apa perkara baharu yang kita peroleh yang kita dapat setelah kita
jalankan kajian, kita dapatkan keputusan kajian, apa kebaharuannya. Kalau kita
lihat dalam kita punya kajian ini, di sini contohnya, jadi contohnya ya, dalam
animasi cerita rakyat Melayu ini, okay yang diterbit oleh Dewan Bahasa Pustaka,
contohnya ya ia terbit tahun 2020. Baru sahaja diterbitkan. Jadi baru sahaja diterbitkan
maknanya tak de siapa lagi lah yang boleh buat kajian lagi. Jadi awak lah orang
yang pertama yang membuat kajian ini. Dan juga, contohnya sekarang, skrip
animasi ini memanglah perkara baharu serupa, benda yang sama ya skrip animasi
ini diberi pendapat oleh pelajar sekolah, okay tentang pandangan dia, tentang
skrip animasi. Perkara baharu juga. Jadi perlu dihuraikan dalam satu perenggan
sahaja tentang apakah kebaharuan yang terdapat dalam kajian awak ini. Jadi
huraikan dalam satu perenggan tentang yang tadi lah skrip animasi itu dan juga
tentang kesan dia bagaimana pelajar sekolah rendah dapat memberi pendapat
tentang skrip itu tersebut ya. Okay seterusnya 5.5 ialah cadangan. Cadangan ini
biasanya kekadang pelajar dia buat silap ya, dia buat salah sikit, jadi yang
ini awak boleh buat dalam bentuk subtopik. Jangan letak macam contoh ada
pelajar dia pergi letak perkataan, subtajuk dia metodologi, kemudian dia
huraikan, dia anggapkan bahawa dia cadangkan dari segi metodologi ubah. Ini
tidak jelas ya. Jadi apa perlu awak buat, jangan letak yang macam ni awak kena
cadangkan tajuk dia. Jadi kalau contohnya, kajian ini ‘wacana tekstual skrip
animasi cerita rakyat’, okay jadi awak boleh cadangkan ya dalam skrip animasi
cerita rakyat ini juga mengandungi lirik lagu ataupun lagu cerita rakyat. Jadi
awak boleh cadangakan kajian tentang lirik lagu animasi cerita rakyat. Jadi
bawah ni awak perlu buat huraian, huraian tentang apa yang dimaksudkan yang
ini. Okay barulah yang ini cadangan awak lebih fokus daripada awak letak satu
perkataan sahaja. Itu tidak berfokus. Jadi itu baru satu. Kemudian 5.1.2 awak
cadangkan yang lain lagi mungkin daripada skrip animasi cerita rakyat tu awak
boleh cadangkan kajian kepada kanak-kanak yang berumur tujuh tahun untuk
mengenal pasti kata kerja ataupun kata adjektif dalam skrip animasi cerita
rakyat. Itu bendanya kita letak seluruh ayat tu kena beri huraian apa benda
dia, macam mana kajian itu dijalankan. Okay yang untuk cadangan ini, kita letak
minima tiga dan maksima kita letak lima kerana ada pelajhar kadang-kadang dia
letak satu sahaja. Jadi satu sahaja menunjukkan bahawa kajian awak yang sebelum
ni tak lah berapa penting dan sampai tak de kajian lagi yang boleh, kajian
lanjutan yang kita boleh cadangkan. Jadi lebih baik kita letakkan minima tiga,
seperti yang saya kata, saya ulang tadi ya, letakkan tajuk, tajuk ya jangan
perkataan, letakkan tajuk kemudian beri huraian, letakkan ayat tajuk kajian,
huraian. Kemudia letak tiga. Seterusnya, yang akhir ialah penutup. Yang penutup
ini satu perenggan sahaja. Okay dalam satu perenggan sahaja iaitu awak kena
tutup bukan sahaja Bab 5 tapi keseluruhan tesis. Jadi yang ini ya perlu diingat
bahawa ini ayat awak sendiri. Tidak ada data lagi dah dalam tu, tak de rujukan
dah, tak perlu ada. Ini ayat awak sendiri, awak nak tutup awak punya kajian.
Dah penat buat bertahun-tahun tesis ini awak perlu tutup. Ini ayat sendiri lah.
Ayat yang tentang kajian awak. Jadi keseluruhan Bab 5 ini biasanya lapan hingga
10 halaman. Tidak perlu panjang kerana kalau dilihat pengenalan ringkas sahaja,
dan juga penutup baru seperenggan seperenggan, baru satu halaman, yang lain
sahaja huraian. Ini lebih kurang. Lebih kurang dia punya halaman ya. Jadi
jangan lebih-lebih. Sebab ada didapati pelajar dia letak sampai 20 halaman, tak
tau apa yang dia letak. Kadang-kadang jadi yang banyak sangat halaman tu sebab
rumusan ini. Dia pergi copy paste daripada Bab 4 ataupun huraian yang dia ada
ni entah mana yang dia dapat pula, dia letak pulak rujukan tiba-tiba. Ingat,
dalam rumusan ni dah tak perlu ada rujukan lagi dah. Tak perlu dah sebab kita
nak merumuskan. Kalau rujukan-rujukan ni kita dh ada letak dalam Bab 4. Jadi
tak perlu ada rujukan lagi dah dalam ini. Implikasi ni pun tak perlu ada
rujukan dah. Malah kebaharuan ini pun dah tak perlu ada rujukan, cadangan pun
tiada. Sebab Bab 5 ni kebanyakannya kita nak simpulkan keseluruhan kajian yang
kita telah jalankan. Okay.
TERJEMAHAN BAHASA INGGERIS
Conclusion (Chapter 5)
#Let'sWriteAThesis.
We will begin to discuss the
writing in Chapter 5. In this Chapter 5, we actually have, if we look in this
book, we have about six subtopics. If we look at these six subtopics, we start
with 5.1 which is the introduction as I said before in all the chapters should
contains an introduction and also a conclusion. However, Chapter 5 conclusion
is replaced by a closing. So, in the introduction to this chapter we just
describe what is contained in this Chapter 5. Next, we will discuss the
summary. Part of this summary, we actually see how many of our objectives are.
Now we have two objectives. So, in summary it means we will discuss in two
paragraphs only. There is no need for many paragraphs because this conclusion
we have already discussed in Chapter 4. So, there is no need for length. So, we
have paragraph one, paragraph two. So, does this mean we now conclude that the
objective of identifying textual discourse animation Malay folklore, put in one
paragraph. Then analyze the effect of animation script Malay folklore among
primary school students in the second paragraph. So remember, in this summary
we no longer need to write about what data we get, how many people sample what
it all is. We just put what the results of the study but in a concise way, so
in a concise way only. However, if we have our study in the form of
qualitative, it means in this summary we put the data of the results only. So,
it is not the initial data that we obtain but the final decision data only.
That we can put in the form of numbering. So, in this summary remember, concise
and also in the summary can not be the same as the summary in Chapter 4, can
not be the same, be careful there okay. Next, we go into the implications,
these implications are about what are the implications of this study about the
results of the study that you can obtain, what are the implications of it.
Benefit to whom. So, you have to list it in paragraph form as well. So, make
sure that these implications are quite different from what you wrote in the
important of the study. So, this is what we are more detailed about. For
example, if we see the importance of the study in society as a whole, so in
that implication who is in the group of who, only primary school students,
special students, or school students. So, we will detail in more detail okay.
Then we will enter 5.4 okay. 5.4 is a novelty. Okay this is a new thing, a new
thing which is usually the thesis we rarely see about this subtopic but we need
to create a novelty subtopic. What is this novelty?. In Malay it is kebaharuan.
So, this kebaharuan is important okay, where we will show what new things we
get that we get after we conduct a study, we get the results of the study, what
is the novelty. If we had seen in our study, here for example, be an example,
in this animation Malay folklore, okay published by Dewan Bahasa Pustaka, for
instance okay it was published in 2020. Recently published. So, it has just
been published, meaning no one else can do the research anymore. So, you are
the first person to do this study. And also, for example now, this animated
script is indeed a similar new thing, the same thing this animated script is
given an opinion by the school student, okay about his views, about the
animated script. New things too. So, it is necessary to describe in one
paragraph only about what novelties are found in this study of yours. So,
describe in one paragraph about the previous animated script and also about the
effect he had on how primary school students can give an opinion about the
script. Okay next 5.5 is a suggestion. This suggestion is usually a student he
made a mistake, he did a little wrong, so this one you can do in subtopic form.
Do not put an example of a student he went to put a word, subtitled him
methodology, then he elaborated, he assumed that he suggested in terms of
methodology change. This is not clear. So, what do you need to do, do not put
something like this you have to suggest the title of him. So, if for example,
this study is ‘textual discourse of folklore animated script script’, okay so
you can suggest in this folklore animation script also contains song lyrics or
folklore songs. So, you can suggest a study on the lyrics of animated folklore
songs. So, below you need to make a description, a description of what this
means. Okay then this is your suggestion more focused than you put just one
word. That is not focused. So, that's just one. Then 5.1.2 you suggest
something else that might be from the folklore animation script then you can
suggest a study to a seven-year-old child to identify the verbs or adjectives
in the folklore animation script. That's the thing we put the whole sentence
has to give a description of what he is, how the study was conducted. Okay for
this suggestion, we put a minimum of three and a maximum of five we put because
there are students who sometimes put only one. So, only one shows that your
previous study is not as important and until there is no further study that can
be, further study that we can suggest. So, we better put a minimum of three, as
I said, I repeated okay, put a title, a title yes do not words, put a title
then give a description, put a sentence of the title of the study, a
description. Then place three. Next, the last one is the cover. The cover is
one paragraph only. Okay in one paragraph only that you have to cover not only
Chapter 5 but the whole thesis. So, this one keep in mind that this is your own
sentence. There is no more data in it, no reference, no need. This is your own
sentence, you want to close you have a study. Tired for many years doing this
thesis, this thesis you need to close. This is the verse itself. A sentence
about your study. So, the whole of this Chapter 5 is usually eight to 10 pages.
It does not need to be long because if you look at the brief introduction only,
and also the closing of a paragraph, there were just one page, only another is
description. This is more or less. More or less about the pages. So, do not
overdo it. Because there are students he puts up to 20 pages, do not know what
he puts. Sometimes there are so many pages because of this summary. He went to
copy and paste from Chapter 4 or the description he had, no matter where he got
it, he suddenly put a reference. Remember, in this summary there is no need for
a reference anymore. No need because we want to summarize it. If we have these
references, we have them in Chapter 4. So, there is no need for any references
in this. This implication does not even need a reference. Even this novelty
does not need a reference, no suggestions. Because most of Chapter 5 we want to
summarize the whole study that we have conducted. Okay.
Rujukan :
Normaliza Abd Rahim. (2019). Jom Tulis Tesis. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.
Kehadiran Minggu 11
Tiada ulasan:
Catat Ulasan