Keputusan
dan Perbincangan. Analisis Tanpa Jadual - 2 (Bab 4)#JomTulisTesis (16:08)
Kita mulakan
dengan bab 4. Bahagian keputusan dan perbincangan. Jadi sebelum ini saya ada
jelaskan tentang bab 4 keputusan dan perbincangan dan cara menganalisis data
dengan menggunakan jadual tapi yang ini kita ada satu lagi cara yang berbeza
jadi tajuk yang sama iaitu bab 4 keputusan dan perbincangan 4.1 pengenalan
seperti juga yang saya jelaskan sebelum ini semua bab mesti ada pengenalan dan
dalam pengenalan bab 4 ini kita cuma jelaskan apa yang terkandung di dalam bab
ini. Ingat ya kalau kita buat panjang lebar dalam bab pengenalan ini nanti
membuatkan seperti sorotan kajian pula, jadi di dalam pengenalan ini tak
perlulah ada rujukan. Sebab bila kita ada rujukan akhirnya kita akan jadi
seperti bukan bab 4 sebab bab 4 ini kita akan analisis data. Jadi seterusnya,
kita masuk ke 4.2. 4.2 ini biasanya kita akan merujuk kepada objektif kita saya
beri contoh objektif ini objektif kajian. Kajian yang tentang wacana tekstual
skrip animasi cerita rakyat jadi sebenarnya bab 4 ini ataupun penulisan tesis
ini tak kiralah sains sosial ke sains ke teknologi ke semuanya hampir sama
untuk bagaimana kita nak tulis bab 4. Jadi sini kalau kita tengok di sini,
objektifnya ialah mengenal pasti wacana tekstual seperti biasa kita akan letak
di punya ayat dalam objektif itu. jadi wacana tekstual ayat itu tanpa
menggunakan perkataan yang awal ini mengenal pasti atau menganalisis. Jadi ayat
tersebut tidak perlu diletakkan.
Kadang-kadang
pelajar ini pergi letak “mengenal pasti wacana tekstual….” Tidak perlu. Jadi
sekarang setelah wacana tekstual kita teruskan ke kalau kita tengok teori yang
sebelum ini yang telah dijelaskan kita tengok teori analisis wacana dalam buku
ini jadi kita ada kandungan kita bermula dengan kandungan. Tapi sebelum itu,
sebelum kita nak masuk data ini wacana tekstual ini kita jelaskan di sini macam
ayat mukaddimah lah apa makna menurut Normaliza Abd Rahim wacana tekstual
terbahagi kepada tiga elemen. Teruskan, kita beri penjelasan supaya pemeriksa
akan faham apa yang sepatutnya kita nak analisis. Jadi apabila kita masukkan
kandungan di sini kita kena masukkan juga lah. Kena huraikan sedikit apa makna
kandungan menurut analisis wacana Normaliza Abd Rahim 2019. Kemudian, setelah
itu ini berbeza ya dengan sebelum ini, iaitu sebelum ini kita menggunakan
jadual tapi sebenarnya kita boleh menggunakan cara yang lain jadi contohnya,
kandungan ini yang kita dapat sebelum ini kita dapat daripada skrip 1 sehingga
skrip 30. Jadi, awak dah susun semua sampai 30 buat sistem coding (kodkan) dia
1 hingga 30 jadi kita faham lah apa makna
atau skrip yang mana kita rujuk sebenarnya, Jadi di sini contohnya dalam
kandungan kita ada tema. Tema itu kita boleh letak contohnya dalam skrip kita
dapati skrip 1 kita letaklah kita punya di tengah-tengah pastikan ia berbeza
ini di tengah sebab ayat dia sebelah sini sehingga sebelah sini.
Bukti dia kita
letak di bahagian tengah dan biasanya kita letak dalam italik. Jadi letak di
tengah kemudian contohnya ini ayat dia yang bukti daripada skrip itu tadi
kemudian kita boleh letaklah di bawah ini sk 1 contoh dia kepada skrip nombor 1
ada ayat ini yang menunjukkan tema yang terdapat dalam skrip tersebut jadi awak
boleh susun tema yang macam saya katakan tema. Tema kekeluargaan, awak boleh
beri lima contoh jadi yang kandungan bermakna 4.2.1.1 tema contohnya
kekeluargaan jadi maknanya memang semua skrip ada ini memang semua ada tema
kekeluargaan contoh ataupun cuma ada 10 sahaja skrip yang ada tema
kekeluargaan. Ambil contoh daripada situ lima contoh ke sepuluh contoh ke bukti
itu terpulang pada penyelia kata letak semula, letaklah semua. Jadi letakkan di
tengah-tengah tulis skrip sk 1 jadi kita tahulah keseluruhan data ini data yang
kita letak ini merupakan mempunyai tema kekeluargaan jadi setelah letak sk 1
kekeluargaan jadi buat huraian di sini jadi maknanya sekarang sk 1 di atas okay
hurai apa dia apa tema kekeluargaan. Bukti itu dah ada dekat sini daripada
bukti itu dan juga di sini setelah awak buat hurai ini dengan bukti sini awak
boleh terus buat sokongan daripada data dalam bab 2.
Jadi bukti yang
daripada tema itu okay, kajian ini ataupun bukti tema kekeluargaan ini disokong
oleh siapa siapa yang awak ambil daripada bab 2. Sokong ini juga daripada
kajian lima tahun kebelakang jangan nak ambil yang 1980-an pulak kan tak perlu
jadi seterusnya setelah dah buat huraian dari yang ini jadi masukkan pula yang
sama sk 15 contoh dia kemudian terus buat huraian jadi yang ini dalam bentuk
jadual berbezanya ialah kita letak data yang kita dapat letakkan di
tengah-tengah pastikan yang ini awka tengok dekat bawah sama line dia kemudian
huraian dia awak tengok satu perenggan okay dan seterusnya ini baru satu tema dan seterusnya kalau pensyarah kata saya
nak tengok lima tema atau tiga tema terpulang pelajar yang dia dapati daripada
skrip ini ada berapa tema yang menyerlah yang awak dapati tapi jangan
tinggalkan pula nanti pemeriksa eh saya dapati skrip 18 memang ada tema sekian
sekian sekian tapi awak tak jelas pun dalam ini ini awak kena bersedialah jadi
awak kena kenal pasti terlebih dahulu berapa tema dan tema itu awak rasa awak
nak buat tiga sahaja atau lima sahaja pastikan awak letak dalam batasan kajian
bahawa awak cuma analisis lima tema sahaja dan beri justifikasi mengapa tema
mengapa pilih lima kalau tak justifikasi memang tak boleh jadi maknanya awak kena
letak semua tema yang terdapat dalam skrip ini jadi yang ini ingat ya setiap
kali berbeza huraian dia seperti biasa apabila kita buat huraian dalam bab 4
ini kita perlu memastikan kita ada penanda wacana.
Penanda wacana
ini penting supaya ia penulisan akademik kedua macam sebelum ini setelah kita
dah hurai objektif 1. Kemudian kita pastikan objektif 1 kita punya 4.2 3
contohnya sebab 4.2.2 merupakan yang konteks 4.2.3 rumusan. Walaupun dalam
rumusan ini kita dah ada sokongan dan tiap tiap satu kita buat sokongan dan
boleh juga satu cara yang mana yang ini kita buat sahaja satu huraian. Huraian
kita letak dalam rumusan rumuskan apa ada dalam objektif 1 dan di sini kita
boleh letak kita boleh sokong kajian dalam bab 2 dan kita sokong dengan teori.
Ada dua cara jadi satu cara tadi kita letak sokong dalam setiap huraian
analisis terhadap yang kita punya data terus sokong kajian-kajian yang lepas
dan sokong teori. Kedua kita boleh letak kesemua dalam rumusan kemudian kita
rumuskan apa keputusan kajian kita di sini dan kita terus sokong dengan kajian
lima tahun kebelakang dan sokong bab teori. Jadi rumusan ini biasanya tak perlu
banyak kita dah banyak kita seperti salin balik apa yang kita dah tulis dalam
bab 4 jadi tak mahulah macam itu. Kita kena rumuskan apa keputusan dari sego
kandungan apa tema yang ada kemudian kita buat rumusan dalam bentuk konteks apa
dia apa dia maknanya ringkaslah rumusan kemudia kita terus sokong dengan teori
maknanya kita terus tulis dekat sini dalam rumusan kita buat sokong dan ayat itu.
Okay seperti biasa saya
katakan kita katakan kajian ini selari, hampir sama, ataupun kajian ini
menyokong ataupun adalah awak nak letak perkataan negatif, kajian ini didapati
ini.. namun di dapati kajian ini berbeza dengan dapatan kajian daripada kajian
orang sekian sekian sekian. Jadi boleh juga maknanya ada dalam rumusan ini kita
akan dapat empat lima nama daripada kajian dari bab 2 itu yang menyebabkan
kajian kita lebih berkualiti sebab memang kita merujuk kepada apa yang terdapat
dalam bab 2 itu maklumat penting. Jadi penanda wacana, rumusan dan juga yang
ketiga iaitu bila kita membuat analisis pastikan analisis kita mempunyai data
yang lengkap kalau data itu tak cukup memang pemeriksa akan data eh ini kenapa
awak ada bagi lima contoh je mana pergi lima contoh yang lain. Walaupun memang
letak semua data data ini skrip ini dah letak dekat belakang jadi pemeriksa
akan baca ini saya ada ini kenapa awak tak letak dalam ini. Bersedialah dengan
jawapan jadi yang ini tentang macam mana nak coding data nanti saya akan masuk
dalam video lain.
Jadi ini
secara ringkas sahaja jadi pastikan semua bukti terdapat dalam bab 4 ini semua
tiada lagi persoalan lagi tentang mana pergi data tu mana pergi data ni kenapa
awak tak masukkan, awak tak masuk pun dalam batasan kajian jadi awak tak
bataskan jadi tak bataskan sepatutnya
data ada dalam ini jadi bersedia dengan jawapan dan serupa juga dengan analisis
bab yang kedua iaitu sama juga cara dia jadi awak boleh letak masukkan dalam buktinya
dan masukkan dalam huraian dan pastikan yang tiap-tiap satu. Huraian tidak
boleh lah ringkas-ringkas sangat kerana kita punya bab. Ada juga pelajar dia
buat cara macam ini iaitu objektif. 1 dia buat cara begini masukkan data di
tengah makna tak ada dalam bentuk jadual lah masukkan dekat tengahlah kemudian
objektif kedua dia buat dalam jadual boleh. Bermakna kita nampak perbezaan
diantara objektif 1 dalam bentuk begini objektif kedua dalam bentuk jadual
boleh juga. Pokoknya sekarang dia terpulang kepada pelajar pelajar rasa ini
akan membolehkan pemeriksa faham dengan mudah ataupun macam contohnya penyelia
kata macam ni lah terpulang. Jadi terpulanglah kepada pelajar dan penyelia awak
sendiri. Jadi saya rasa yang lain itu hampir sama dengan macam mana nak buat
analisis kajian jadi ingat ya misal kata dalam bab 4 untuk analisis bab 1 40
halaman bab 2 40 halaman ini untuk master tapi kalau kalau dia buat dua
objektif ataupun kalau pelajar bacelor dan diploma. Tetapi kalau misalannya,
pelajar PhD atau master penyelianya suruh buat 3 objektif tambah lagi satu.
Ingat ya ini minima minima 40 40 40 halaman. Jadi misalannya awak kata awak nak
lebih sikit seimbang sama ini menunjukkan kepeentingan setiap objektif macam
saya ulang sebelum ini contoh tiba tiba nak buat yang ini 20 halaman, ini 50
halaman tiba-tiba objektif tiga 5 sahaja lah halaman. Tak boleh sebab ini
menujukkan tiada kepentingan objektif 3 dan kurang kepentingan bagi objektif
dan objektif 2 ini macam terlebih lebih pentingnya jadi menujukkan awak punya
kajian ini cara awak analisis itu tidak mencukupi jadi ini tidak boleh langsung
tidak boleh pastikan ia sekata ataupun seimbang atau misal kata awak nak
lebihkan 41, ini 38 ini 33 bolehlah diterima. Hampir sama tapi tak boleh
terlalu ketara seperti ini.
Jugak
bayangkan kita pelajar. Contoh,pelajar Master dan Phd tak boleh lah terlalu
sedikit saya jumpa saya sebagai pemeriksa objektif 1 cuma 20 okay tiba-tiba
objektif 2 ada 2 objektif 3 ada 1 sebab dia kata nak menyenaraikan sahaja. Tak
boleh ya ini dah tahap master PhD manalah boleh bab 4 ada banyak ini sahaja
tapi bila tengok kita punya tesis itu tebal mana datangnya tebal. Yang kita
sangkakan mestilah bab 4 rupa-rupanya yang di banyak dalam bab 3 tak tahu
kenapa bab 3 banyak sepatutnya lapan hingga sepuluh helai sahaja. 10 halaman
sahaja. Yang ini bab 4 ini penting ya. Ini menunjukkan kita punya kajian selama
lama kita punya belajar ini yang kita dapat. Inilah bukti yang kita dapat
kajian kita berbeza dengan semua orang dalam satu dunia ini sebab itu kita kena
bangga dalam keputusan perbincangan bab 4 ini kita ada halaman yang sebanyak
ini. Ingat ya minima minima minima tapi kalau beza sikit boleh kalau ketara
tidak boleh. Sebab kita nak pastikan bab 4 ini penting nak menujukkan bahawa
keputusan kajian kita jadi ini perlu ambil kira penanda wacana perlu ambil kira
rumusan perlu ada sokongan daripada kajian dan sokongan ambil dari bab 2 dan
kena ambil dari 5 tahun kebelakang mesti kaitanlah jangan pakai sokong sahaja
bila kita rujuk balik tiada langsung kajian itu dengan kajian ini dan bukti kita
lah yang kita letak ini memang dan memang betul-betul bukti yang ini dan
mencukupi bukti kita ya.
Results and Discussion. Analysis Without Schedule -2
(Chapter 4)#JomTulisTesis
We start with chapter 4. Results and
discussions so before this, I have explained about chapter 4 of the results of
the discussion and how to analyse the data using tables but this one we have
another different way so the same topic is chapter 4 of our results and
discussion 4.1 put the introduction as I explained before, all chapters must
have an introduction and in the introduction of this chapter 4 we just explain
what is contained in this chapter. Remember if we make a length in this
introduction will make it look like a study highlight so in this introduction
there will be no reference because when we have a reference we will eventually
be like not chapter 4 because this chapter 4 we will analyse the data, so next
we will enter 4.2.2 usually we will refer to our objectives. I give an example
of this objective. The objective of the study on the textual discourse of
animated folklore so this chapter 4, or the writing of this thesis regardless
of social science, science, technology is almost the same for us to write in
chapter 4 so here if we look here this objective recognizes the exact textual
discourse as usual we will put he has a sentence in that objective. So textual
discourse, copy this sentence without the initial word it identifies or analyses
so this one make sure not to put it here.
Sometimes there are students who
“identify the textual discourse…..”. It does not need. Now after the textual
discourse we continue if we look at the theory before. The theory that has been
explained before if we look at the theory of discourse analysis in this, we
have content. We start with the content but before we want to this textual
discourse data we also explain here like the preamble sentence what the meaning
according to Normaliza Abd Rahim textual discourse is divided into three
elements blah blah..blah… continue. We give an explanation so that the examiner
will understand what we want to analyse so when we include the content in this
we have to explain as well, explain a little what the meaning of the content according
to the analysis of discourse Normaliza Abd Rahim (2019) later after that, this
is different from before, before this we start with the actual schedule we can
use in other ways so for example this content that we got before from the
script we said script 1 to script 30 so you and arrange all the scripts up to
30 for the coding system. We coded him 1 to 30 so we understand what the
meaning or script we are referring to actually so here for example in our
content there is a theme, so that theme, we can put. For example, in the script
we find that script 1 (we put it) in the middle make sure he is different
because his sentence is from this side to this side.
So he has evidence located in the
middle and usually we put it in italic so put it in the middle later, this is
an example of his sentence which is proof from the script earlier then we can
put below SK1 example from script number 1 this sentence shows the theme found
in the script so you can arrange the theme. An example of a I say is a family
theme. Give five examples so that the content means that 4.2.1 family theme
means that all the scripts are in this there is a family theme. Example or
there are only 10 scripts that are family theme so you can take an example from
there five examples to 10 examples the evidence is up to the supervisor put it
all, so put it all so put it in the middle write SK script he has SK1 coding so
we know that this whole data is a family theme so after placing SK1 family. So
you make a description here SK1 above must be a description. There is evidence
above so we explain through the evidence and also here after you make a
description here and the evidence here you can continue to make support so you
can make support from the study from chapter 2.
So the evidence in the theme is
okay, this study or the evidence This family theme is supported by who you take
from chapter 2, this support must also remember the study of the last five
years do not want to take the 1980s. No need. Next, after making a description
of this, enter the same thing SK15 for example. Then continue to make a
description so that this is not in the form of a table but the difference is
that we put the data that we can in the middle make sure this is the same and
when placed below it is also the same line. The description is about one
paragraph or two paragraphs and so this is just a theme. Next, if you want to
do it, if the lecturer says I want you to make five themes or three themes, it
depends on the students who are found in this script. so but you are not clear
in this '' you have to be prepared because that is why you have to make sure
first how many themes and also if that theme you think you want to do only
three or five only make sure you put in the limitations of the study that you
only analyse 5 themes and give justification Why choose only five, if you do
not put justification it cannot be Meaning you have to put all the themes found
in this script So this one remembers that again the description is different as
usual as usual when we do what this name is the description in in chapter 4
here we need to make sure that we have a discourse marker.
This discourse marker is important
so that it will look like the second Academic writing like before after we have
explained the objectives. Objective one then make sure we have we have 4.2.3
for example because 4.2.2 is the context So if 4.0 formulation as usual in this
formulation even in this we already have support and each one we make support
can also be one way which this we just make the description is over the
description We put in the summary we formulate what is in objective 1 and here
we can put we can support the study in chapter 2 and also we support the lyrics
there are two ways so the first way we put support in each description of
analysis to against which we have come later continue to support past studies
and also second self-support we can put all in summary then we summarize what
study results We are near here and we continue to support the study five years
back him in chapter 2 and also support yourself so this formula usually does
not need much because if we have a lot we want to be like one like copy what we
have written in chapter 4. I don’t want that, so we have to formulate what his
decision is in term of content, what is the theme there is then we make a
formula for the context of what he is he has a formula near where it is simple
this formula we have to continue to support with theory that is, the word means
we write near here in the formula we make support.
Okay and the sentence as usual as I
said we have this kind of study in parallel almost the same or because this
supports or is you want to put a negative word. For example, this study found
this, but different from the findings of the study from the study of so many
people so it is possible, the meaning is in this summary we can get about 4,5,6
names from the study in chapter 2. That is why we have this study more quality
and also we refer to what is found in chapter 2. That is very important so the
discourse markers, formulas and even thirdly when we do analysis make sure our
analysis has complete data, if the data is not enough, meaning the examiner
will say “eh, this is why you only gave 5 examples? Where did the other example
go? ” even if you put all this data that this script you have put in the back,
even if you put in the back but the examiner will read. "Here I find that
there is this, why do not you put in this?" Be prepared with the answer.
So this is about how to coding the data later, I will go into another video but
this is just a brief.
So that means makes sure all the evidence is in
this chapter 4, so that there is no question where the data goes? Where did
this data go? Why didn't you enter? You did not even enter the study limit? So
you do not limit when you do not limit ready with the answer. Similar to the
analysis for the second objective, the same way he is like this, you include in
the evidence and then the description. Every single one. The description does
not need to be very concise because of this we have a chapter. And there are
also students who do it this way. Objective 1, he made this way enter the data
in the middle of the meaning is not in the form of a table. Then the second
objective he made in the table. Yes. Meaning we see the difference between objective
1, in this form. His second objective is in the form of a table. Yes. The point
is now he is up to the students, students feel this will allow the examiner to
understand easily or for example the examiner said "eh, you put it like
this". It is up to the students and also your own supervisor. So I think
this description is almost the same as how we want to do the analysis of the
study, so remember like I said in chapter 4 for the analysis of chapter 1 40
pages, chapter 2 40 pages, this is for Master. If he makes 2 objectives or a
bachelor or diploma student. But for example, if a PhD student or a Master
student who is indeed a lecturer or supervisor is asked to do 3 objectives, add
one more. Remember this he has a minimum of 40, 40 pages. So if for example you
feel, you want a little more but make sure he is balanced. For the same reason
this shows the importance of each objective like I repeated before, if the
example of this activity is 20 pages, this is 50 pages. Suddenly the objective
3 is only five pages. This reason cannot show that there is no importance for
objective 3 and less importance for objective 1 and objective 2 seems to be
more important. So it shows that you have this study, your analysis is not
enough so this cannot, cannot be sure he is even, or balanced if for example
you want more 41, this 48, this 43. Acceptable. Almost the same but should not
be too noticeable like this.
Try to imagine us students. For
example, a Master, PhD student should not be too little. I found there too, I
as an examiner he has objective 1 there are only 20. Suddenly he has objective
2 there are 2, objective 3 there is 1 because he said he just wanted to list.
No way. This is the PhD master level where can the description of chapter 4
have a lot of this only but when we look at the thesis is thick, where does the
thickness come from which we think must be chapter 4. Apparently he is a lot in
chapter 3 I do not know why up to chapter 3 to a lot not to chapter 3 should
have 8 to 10 pages only. Chapter 4 important this shows we have a study. Over
the years, the years we learn this we get this is the proof we get that is why
our study and we are different from the study of everyone in this one world
that is why we should be proud that we are in our decisions and discussions in
this chapter 4 we there are pages like this that remember a little if you want
to be a little different, but noticeable. There can be no reason for us to make
sure that chapter 4 is important. This shows the results of our study so this
should be taken into account, discourse markers should be taken into account.
The conclusion must have the support of the study from chapter 2 and we must
also be ambiguous from the last 5 years and must be relevant. Suddenly, do not
use support but look, when the examiner refers back there is no direct
connection between the study and this study so our evidence that we put this is
indeed this evidence and our evidence is sufficient.
Rujukan :
Normaliza Abd Rahim. (2019). Jom Tulis Tesis. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan